Bewegen als medicijn

“Stilzitten is het nieuwe roken”, hoor je steeds vaker zeggen. Ik ben ook een fan van deze uitspraak. Het is namelijk dé manier om de stilzitters wakker te schudden. Stilzitten is slecht voor je spieren maar welke schadelijke effecten zijn er nog meer? Ik leg het je uit in deze blog.

Van rugpijn tot depressie

Als we langer dan zes uur per dag zitten dan komt het lichaam zodanig tot stilstand dat het zichzelf begint te beschadigen. De suikerniveaus in het bloed lopen op en het lichaam verbrandt onvoldoende vet. Bloed en lymfevloeistoffen gaan trager stromen waardoor de weerstand verslechtert. Met lage rugpijn, overgewicht, diabetes of hart- en vaatziekten tot gevolg. En wist je dat een zittend leven ook depressies kan veroorzaken?

Sportblessures

Net als bij roken valt een zittend bestaan niet goed te maken met een paar uurtjes per week intensief sporten. Vaak gaat het dan juist fout. Want als er dan gesport wordt, willen veel mensen ineens teveel doen. Zo lopen ze gemakkelijk blessures op.

Bewustwording

Het goede nieuws: de zitepidemie valt vrij makkelijk te bestrijden. Het begint bij bewustwording. Hoeveel beweeg jij nu eigenlijk? Je kunt dit natuurlijk gewoon eens een dagje bijhouden maar er zijn ook leuke gadgets die dat digitaal doen, zoals een stappenteller of een smartwatch. Haal jij de norm van 30 minuten intensief bewegen per dag? (Voor jongeren is de norm 60 minuten per dag)

Gratis medicijn

Het gratis medicijn voor je zittende bestaan is: bewegen. Niet een keer per week maar de hele dag door. Dat doe je met behulp van de volgende tips die allemaal gemakkelijk te realiseren zijn en waarvoor je geen cent hoeft uit te geven. Wissel zitten en staan zoveel mogelijk af. Ga elk uur even uit je stoel. Zo doe je dat:

• IJsberend telefoneren.
  • Breng je koffiepauze staand door.
  • Zet geen fles op je bureau maar haal af en toe een glas water. Dan is het ook nog eens lekker koel!
  • Weiger de stoel als je ergens moet wachten. Blijf staan.
  • Pak de fiets voor de boodschappen. Zo moet je er ook nog eens vaker op uit want je kunt uiteraard minder meenemen.
  • Maak een wandeling tijdens de lunchpauze. Wedden dat er steeds meer collega’s aansluiten?
  • Introduceer het “staand vergaderen”. Hierdoor worden de vergaderingen ook effectiever.
  • Maak ’s avonds een wandeling. (met of zonder hond)
  • Doe stretchoefeningen op je bank tijdens de reclameblokken van de film.

Bewegen met Fysiotherapie Van Gelderen

Bij Fysiotherapie Van Gelderen kun je terecht voor een goede (sport)massage. Daarnaast geven we je oefeningen die je overal kunt uitvoeren, thuis of op je werk. Zelf staan we ook niet stil. Op 1 juli 2017 bestaat onze praktijk alweer 12,5 jaar. Al die tijd hebben we veel klanten van hun pijnklachten af kunnen helpen. We hopen dat nog een lange tijd te kunnen doen. Wil je meer weten over bewegen als medicijn? Check onze website of bel 06-53355405 om een afspraak te maken.

Bewegen als medicijn