Fysiotherapie verzekering 2021: zo zit het

Het is weer zo ver: december. De maand waarin we niet alleen nadenken over wat we serveren tijdens het kerstdiner, maar ook bekijken of onze zorgverzekering nog aan onze zorgvraag voldoet. Net als alle voorgaande jaren, hebben we ook dit jaar voor je op een rijtje gezet hoe de vergoedingen voor fysiotherapie in 2021 in elkaar zitten.

Basis en aanvullend, hoe zat het ook alweer?

De basisverzekering voor ziektekosten is verplicht voor alle inwoners van ons land. Deze dekt verschillende dingen, bijvoorbeeld ook fysiotherapie voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. Hier zitten wat haken en ogen aan, bijvoorbeeld het aantal behandelingen en hoeveel dat er zijn in het geval van een chronische aandoening.

In het geval van dat laatste wordt fysiotherapie vanaf de 21e behandeling ook vergoed voor volwassenen, mits de aandoening op de vastgestelde lijst met chronische aandoeningen staat. Ook iets om niet te vergeten: volwassenen hebben altijd te maken met het eigen risico van €385,- per jaar voor ze gebruik kunnen maken van zorg uit de basisverzekering.

Aanvullende fysiotherapie verzekering

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van fysiotherapie, bijvoorbeeld door langdurende klachten of een operatie die op de planning staat, is het slim om te kijken of een aanvullende fysiotherapie verzekering je kan helpen bij het dekken van de kosten. Het aanbod in polissen is enorm, en ze verschillen op veel gebieden van elkaar. Denk niet alleen aan het aantal vergoedingen, maar ook hoeveel er vergoed wordt en of ze een contract hebben met je huidige zorgverlener.

Voor 2021 zijn er twee aanbieders met een ruime fysiotherapie dekking. Het voordeel is dat deze ook niet vragen om een medische verklaring én ze je helemaal vrij laten in voor welke fysiotherapeut je kiest. Het gaat om:

vergoeding fysiotherapie aanvullend 2021

Wel of geen contract?

Om in aanmerking te komen voor de vergoedingen uit het aanvullende pakket, is het belangrijk om te checken of je beoogde verzekering vrije keuze biedt of werkt met gecontracteerde zorgverleners. Zo voorkom je dat je slechts een deel van je behandelingen vergoed krijgt.

Wij als Fysiotherapie van Gelderen hebben met geen enkele zorgverzekering een contract afgesloten. Dit omdat wij werken zonder behandelindex. Wij werken namelijk liever in overleg met jou, zo kunnen we samen afstemmen hoelang een traject duurt in plaats van dat we vast zitten aan een gesteld aantal behandelingen voor een klacht.

Veel wijzigingen vergoeding fysiotherapie zonder contract

Wat vooral opvalt aan de wijzigingen in fysiotherapie vergoedingen voor 2021, is hoeveel er vergoed wordt wanneer je kiest voor ongecontracteerde zorg. Zo verlaagt CZ haar vergoeding van 75% naar 50%. Zeker iets om op te letten wanneer je kiest voor een vrije praktijk zoals die van ons. In dit handige overzichtje zie je welke verzekering hoeveel van je fysiotherapie vergoedt:

aanvullend fysiotherapie ongecontracteerd

Weet je niet precies hoeveel behandelingen je nodig denkt te hebben volgend jaar? Of kom je niet helemaal uit de wirwar van fysiotherapie verzekeringen? Neem dan gerust contact met ons op, we staan voor je klaar.

Bron: KNGF

Fysiotherapie verzekering 2021: zo zit het