Helpt fysiotherapie tegen stress?

Fysiotherapie helpt niet tegen stress, natuurlijk niet. Want stress krijg je van externe factoren waar de fysiotherapeut niets aan kan doen. Je werk, je gezin, te weinig geld, of juist te veel… Wij kunnen er niets mee. Maar we kunnen je lichaam wel weerbaar maken en zorgen dat de klachten weggaan, die je door stress ervaart. We helpen je spieren te ontspannen door middel van oefeningen en massage. In deze blog beantwoord ik veel gestelde vragen van patiënten over stress.

Wie nooit gestrest is, stopt nu met lezen

We ervaren allemaal wel eens stress, daar is helemaal niets mis mee. Het is een natuurlijke reactie van ons lichaam in extreme situaties. Onze spieren schieten in de ‘stressstand’ wanneer we in een fractie van een seconde moeten reageren. Dit gebeurt onder invloed van adrenaline. Wanneer je langere tijd moet presteren, dan maakt je lichaam cortisol aan. Sporters kunnen hierdoor op precies het goede moment presteren maar ook wanneer je het druk op het werk hebt, helpt cortisol je de deadline te halen. So far so good!

Wanneer wordt stress een probleem?

Lastiger wordt het wanneer je lichaam in de stressstand blijft hangen. Bijvoorbeeld omdat je te lang die prestatiedruk voelt of omdat je niet meer kunt relaxen. Ook patiënten die moeten herstellen van een operatie kunnen deze stress voelen. Het lichaam moet dan zo hard werken om weer in conditie te komen! Het is niet gek dat het stressniveau hierdoor verhoogd.

Waarom heb ik spierpijn na stress?

Een verhoogde cortisolwaarde maakt het dus mogelijk om langere tijd alert te blijven. Maar als je te veel stress ervaart verzwakt de cortisol je bindweefsel. De spieren ontspannen niet meer, maar verkrampen. Dit veroorzaakt spierpijn, rug- of nekpijn, hoofdpijn en moeheid. Stress zit dus echt niet alleen maar ‘tussen de oren’, het veroorzaakt fysieke klachten waar je met de juiste oefeningen heel veel aan kunt doen.

Wat kan fysiotherapie voor mij betekenen bij stress?

We beginnen met een intakegesprek om te bepalen of stress ook echt de veroorzaker is van de klachten. Daarna stellen we een behandelingsplan op. We gebruiken verschillende tools om het cortisonenniveau naar beneden te brengen:

• Ademhalingsoefeningen
  • Ontspanningsmassage
  • Conditie oefeningen
  • Dry needling

Fysiotherapie helpt je weerbaarder te worden maar uiteraard moet je voor het beste resultaat zelf de oorzaak van de stress wegnemen.

Waarom is blijven bewegen belangrijk bij stress?

Als je moe bent door de stress heb je de neiging om lekker op de bank te blijven liggen, maar dit is echt niet goed. Je moet juist blijven bewegen. Dat zorgt ervoor dat je meer kan verdragen op fysiek vlak. Daarnaast ontspan je beter na het bewegen. Dus lekker de buitenlucht in; fietsen, wandelen en samen voetballen. Pak elke sport op die je leuk vindt om te doen, maar doe het rustig aan. Tot slot heeft bewegen nóg een positief effect: tijdens het bewegen maakt je lichaam endorfine aan, dit hormoon zorgt ervoor dat je je prettig voelt.

Voel je ontspannen door fysiotherapie

Heb jij ook veel last van stress of ken je iemand die hier mee kampt? Plan online een afspraak voor een persoonlijk stressplan. Want we kunnen de oorzaak van je stress niet wegnemen maar je wel helpen er weer bovenop te komen.

Handtekening Barbara van Gelderen

Helpt fysiotherapie tegen stress?