Spierpijn na sporten

Iedereen heeft er wel eens last van; spierpijn. Soms op plaatsen waarvan je niets eens wist dat er spieren zaten! Meestal verdwijnt na een dag de spierpijn vanzelf. Maar het gebeurt ook wel dat je er langer last van houdt. Of dat je er echt door belemmerd wordt in je functioneren. Wat is spierpijn eigenlijk? En wat kun je eraan doen? Lees de vijf tips.

Spierpijn door verzuring

Er zijn twee vormen van spierpijn, namelijk vroege en verlate spierpijn. Vroege spierpijn is een brandend gevoel in je spieren dat je al merkt tijdens of vlak na het sporten. Deze spierpijn ontstaat door een ophoping van melkzuur in je spieren. We noemen dit verzuring.

Tip 1: Drink water

De opgehoopte afvalstoffen in je spieren kun je afvoeren door na het sporten veel water te drinken.

Tip 2: Warming-up en Cooling-down

Spierpijn voorkom je door met beleid te sporten. Door maximaal 10 seconden te rekken en strekken bij de warming-up en minimaal 20 seconden bij de cooling-down zorg je ervoor dat de spieren langzaam wennen. Let op: Rekken, níet veren! Want veren zorgt ervoor dat de vermoeide spier die niet meer opgewassen is tegen zoveel “geweld” alsnog scheurt.

Spierpijn door scheurtjes

Een andere vorm van spierpijn is verlate spierpijn. Deze spierpijn krijg je pas 24 tot 48 uur nadat je hebt gesport. Verlate spierpijn wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels, waardoor je spieren pijn doen en je ze even minder kunt gebruiken. Deze spierscheurtjes zijn zo klein dat ze niet slecht voor je zijn. Integendeel, ze zorgen er juist voor dat je spieren sterker worden zodat je de volgende keer harder kunt trainen.

Tip 3: Houd rust

Alleen door rust kunnen de spierscheurtjes die zijn ontstaan, zich herstellen. Als je niet genoeg rust houdt na de inspanning, wordt het spierweefsel niet sterker en kun je de volgende keer niet harder trainen.

Tip 4: Voedingssupplementen

Bij vaak en/of veel spierpijn kunnen voedingssupplementen je helpen. Magnesium helpt tegen spierpijn en vitamine B12 zorgt voor spierherstel. Overleg even met je fysiotherapeut wat voor jou het beste is en welke dosis bij jou past.

Tip 5: Fysiotherapie

Duurt de spierpijn langer dan 48 uur? Dan heb je te hard getraind. Doe het de volgende keer wat rustiger aan. En maak voor nu een afspraak met de fysiotherapeut of sportmasseur. Met een massage wordt de doorbloeding van de spier weer op gang geholpen. Zo ben je sneller van de pijn af. Bel naar Fysiotherapie Van Gelderen, 06-53355405. Of maak een afspraak op www.fysiotherapievangelderen.nl

Spierpijn na sporten