Waarom fysiotherapie bij lage rugpijn?

Goed om te weten; je bent niet de enige met rugklachten! Zo’n beetje half Nederland heeft er last van. Onze arme rug wordt enorm overbelast. Je rug kan meestal wel veel hebben maar dan ineens krijg je het signaal: genoeg is genoeg! Je rug protesteert. In deze blog vertel ik je over lage rugpijn en wat fysiotherapie voor je kan betekenen.

Wat is lage rugpijn?

Hernia, spit, ischias, slijtage; het zijn allemaal lage rugpijn aandoeningen. De pijn zit tussen de onderste rugwervels en de billen en kan uitstralen naar heupen en benen. Soms ‘schiet de pijn in je rug’, maar de pijn kan ook geleidelijk erger worden. Verreweg de meeste klachten komen voort uit het verkeerd belasten van de onderste rugspier door:

• Een verkeerde zithouding (en vaak ook nog eens op een veel te zachte stoel)
  • Te weinig beweging
  • Overgewicht
  • Verkeerd tillen
  • Stress (wanneer je veel psychische spanning ervaart kan dit onbewust spanning in je lijf en met name je rug veroorzaken)
  • Slechte core-stability (buik-/bekken-/rugspierenstabiliteit, in ieder geval een slechte samenwerking van deze spieren)

Dry needling helpt ook bij chronische pijn

We noemen de klacht acuut als hij minder dan zes weken duurt. Wanneer de pijn langer dan drie maanden aanhoudt, dan spreek je van chronische pijn. Sommige mensen denken dat een chronische klacht niet meer overgaat. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Wij bieden dry needling aan in onze praktijk en gaan dan op zoek naar de triggerpoints in de spieren. Door deze kort aan te prikken kunnen we veel pijnklachten verhelpen, ook wanneer de pijn chronisch is.

Behandelplan

Ik krijg vaak hele stoere patiënten die na een paar weken aanmodderen eindelijk besluiten ‘iets te gaan doen’ aan hun lage rugpijn. Terwijl ze met goede begeleiding veel sneller van de pijn af waren geweest en waarschijnlijk ook veel minder paracetamol hadden geslikt! Een goede fysiotherapeut stelt vast waar de klacht vandaan komt en maakt een behandelplan. Daarin komen de volgende onderdelen aan bod:

1. Ontspanning om de pijn te verlichten
2. Oefeningen om het lichaam sterker te maken om problemen in de toekomst te voorkomen. Hierbij zal het accent liggen op core-stability training.
3. Het aanleren van de juiste lichaamshouding (stabiliseren)
4. Advies over levensstijl. Hierbij kun je denken aan sporten, gewicht en slaapritme

Aan de slag!

Stilzitten is bij lage rugpijn geen optie. Je moet juist bewegen. Ga wandelen, fietsen en zwemmen, want dit zorgt ervoor dat je conditie verbetert en het zal ook voor geestelijke ontspanning zorgen. Begin heel rustig aan en bouw dan op. Wanneer de klachten voorbij zijn moet je natuurlijk wel doorgaan met sporten. Zoek een sport die bij je past, want alleen dan beleef je er plezier aan. En dat is natuurlijk de voorwaarde om het lang te kunnen volhouden.

Een APK voor je lichaam

Doorgaan op de oude voet na je herstel is niet verstandig. Veel mensen ervaren dat hun rug een zwakke plek blijft. Je zult dus alert moeten zijn op de signalen die je lichaam afgeeft om herhaling van de pijnklachten te voorkomen. Blijf bewegen en let goed op je lichaamshouding. Je kunt met je fysiotherapeut ook een halfjaarlijks consult afspreken voor onderhoud als een soort APK voor je lichaam.

Wil je meer weten over lage rugklachten en wat je eraan kunt doen? Bel me op 06-53355405. De therapeuten van Fysiotherapie van Gelderen helpen je graag.

Handtekening Barbara van Beek Van Gelderen

Waarom fysiotherapie bij lage rugpijn?