Wandelen als therapie frozen shoulder

Mijn patiënten kijken me vaak wat vreemd aan als ik ze aanraad om lekker te wandelen om de pijn aan hun frozen shoulder te verminderen. Toch is dit een serieus advies want wandelen is een hele goede ontspanningsoefening voor al je spieren. Dus ook al doen je benen het werk, de schouder komt automatisch ook los tijdens een flinke wandeling. Maar let op: geen rugzak of schoudertas meenemen! Wist je trouwens dat de combinatie bewegen en fysiotherapie echt helpt om je frozen shoulder sneller te laten genezen? Je leest er hier meer over.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder begint met pijn in de schouder, bijvoorbeeld bij het kammen van je haar of tijdens het kleren aantrekken. Na verloop van tijd kun je je schouder steeds minder goed bewegen, en voel je de pijn ook als je helemaal niets doet. Vaak kom je slecht in slaap omdat je door de pijn geen goede slaaphouding kan vinden. Een frozen shoulder is een ontsteking van de slijmbeurs waardoor het gewrichtskapsel verstijft. Je zou het ook bevriezen kunnen noemen, vandaar de Engelse term frozen shoulder. Dit bevriezen kan in alle richtingen voorkomen, maar je spreekt pas over een frozen shoulder als je in drie richtingen minder goed kunt bewegen.

Hoe ontstaat een frozen shoulder?

Soms ontstaat een frozen shoulder na een val of operatie. Het kan ook een gevolg van een chronische overbelasting zijn. Recent onderzoek heeft aangetoond dat langdurige stress ook een frozen shoulder kan veroorzaken. Maar een hele precieze oorzaak is vaak niet aan te geven. Met veel rust gaat de ontsteking meestal vanzelf over. Maar het kan maanden tot jaren duren voordat je je schouder weer kunt gebruiken zoals je gewend was.

Behandeling met fysiotherapie

Werken, autorijden, huishouden en voor de kinderen zorgen is allemaal heel lastig met een pijnlijke vastzittende schouder. Door actief met de frozen shoulder aan de slag te gaan, kun je het herstel bespoedigen. Maar doe dit dan wel onder deskundige begeleiding van een fysiotherapeut. Samen kunnen we erachter komen welke factoren het herstel belemmeren en daar een oplossing voor zoeken. Met een reeks oefeningen maken we de schouder sterker en soepeler. We beginnen met voorzichtige rekoefeningen en heel gecontroleerd belasten we de schouder steeds ietsjes meer. In bijna alle gevallen verdwijnen de pijn en bewegingsbeperkingen volledig.

Triggerpoints en dry-needling

Een frozen shoulder kan ook veroorzaakt worden (of in stand gehouden) door triggerpoints. Dit zijn spierknopen die stijfheid, krachtverlies en pijnklachten veroorzaken. De spierknopen zijn verdikkingen die, als je erop drukt, erg pijnlijk zijn. Precies op deze plekken heeft de spier een slechte doorbloeding. Veel patiënten hebben baat bij de triggerpointbehandeling dry-needling. Daarbij worden de triggerpoints uitgeschakeld door ze gericht aan te prikken met een naaldje. De spier ontspant zich en de doorbloeding kan weer goed op gang komen. Na een dry-needling behandeling voel je direct resultaat.

Wandel je frozen shoulder weg

Gecontroleerd sporten helpt bij heel veel blessures. Maar een frozen shoulder mag in geen geval belast worden. Daarom begin je het beste met wandelen. Stop je handen niet in je zakken maar laat je armen lekker loshangen. Je schouders bewegen dan automatisch mee. Als je al wat verder bent in het genezingsproces kun je ook gaan zwemmen en lichte fitnessoefeningen doen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Bel me of maak meteen online een afspraak.

Handtekening Barbara van Gelderen

Wandelen als therapie frozen shoulder