Zit fysiotherapie in de basisverzekering 2017?

Veel mensen krijgen in hun leven te maken met fysiotherapie. Door bijvoorbeeld een sportblessure, een verkeerde werkhouding of na een operatie. Daarom is het belangrijk om te weten of je hiervoor verzekerd bent. En zit fysiotherapie in de basisverzekering? Dit hangt af van je leeftijd en de reden voor de behandeling. Ik vertel je er hier meer over.

Leeftijd

Voor jongeren tot 18 jaar geldt als basisregel dat maximaal 18 behandelingen fysiotherapie gedekt worden door de basisverzekering. Voor fysiotherapie voor volwassenen moet je een aanvullende verzekering afsluiten.

Reden van behandeling

Ben je ouder dan 18 en staat jouw reden van behandeling op een lijst die door de overheid is vastgesteld, dan worden de kosten vanaf de 21e behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen vallen onder je aanvullende zorgverzekering, of je betaalt ze zelf. Deze lijst met aandoeningen is bekend onder de naam ‘Chronische lijst’ of ‘Diagnosecode lijst’.

Praktijkvoorbeeld operatie

Op de ijsbaan komt Hans ten val en breekt zijn heup. Hij wordt met spoed geopereerd en moet in januari 2017 beginnen met fysiotherapie. De operatie staat op de lijst met diagnosecodes. Hans krijgt een indicatie voor één jaar.
• Hans heeft alleen een basisverzekering: De eerste 20 behandelingen betaalt hij zelf. Daarna betaalt de basisverzekering.
• Hans heeft een aanvullende zorgverzekering: De eerste 20 behandelingen worden vergoed volgens de voorwaarden van zijn polis. Vanaf de 21ste behandeling vergoedt de basisverzekering.
• Voordat de basisverzekering gaat betalen moet Hans wel eerst zijn eigen risico van tenminste €385,00 opmaken. Heeft hij dan nog steeds fysiotherapie nodig? Dan heeft hij nog recht op vergoeding tot eind 2017.

Praktijkvoorbeeld chronisch

Ellie heeft dit jaar te horen gekregen dat ze reuma heeft. Dit is een chronische aandoening maar staat niet op de lijst met diagnosecodes. Regelmatig bezoek aan de fysiotherapeut helpt haar pijn te verminderen.
• De basisverzekering vergoedt niets.
• Ellie had gelukkig al een aanvullende verzekering: alle behandelingen worden volgens de polisvoorwaarden vergoed.
• Ellie had alleen een basisverzekering maar wil nu graag een aanvullende verzekering afsluiten. Voor een aanvullende verzekering bestaat géén acceptatieplicht. De verzekeraar kan haar weigeren of de polis afsluiten tegen een extra hoge premie.

Tips van Fysiotherapie van Gelderen

Fysiotherapie wordt dus meestal niet vergoed uit de basisverzekering. Loop je veel risico op een blessure of weet je dat je een operatie moet ondergaan, dan is het verstandig een aanvullende verzekering af te sluiten. In mijn vorige blog ‘Shoppen en hoppen voor de zorgverzekering 2017’ vertel ik meer over een verantwoorde keuze.

Weet je niet of jouw aandoening chronisch is? Neem eens contact op met Fysiotherapie van Gelderen. Wij helpen je graag verder. Je kunt bellen naar 06-53355405 of maak online een afspraak.

Zit fysiotherapie in de basisverzekering 2017?