Heb je wel eens nekpijn?

De meeste mensen hebben wel eens nekpijn. Na rugklachten en schouderklachten is het de meest gehoorde klacht in onze praktijk. Nekpijn lijkt misschien onschuldig maar kan je gewone dagelijkse leven behoorlijk in de weg zitten en een hoop stress opleveren. Daarom is het belangrijk dat je oefeningen doet.

Swipen is slecht voor je nek

Een van de oorzaken van nekpijn is een verkeerde houding. Ik heb al eens een blog geschreven over de tabletnek die vooral bij jongeren voorkomt. Maar ouderen kunnen er ook wat van. Doe je kantoorwerk en zit je thuis ook nog eens veel op je mobieltje, dan dwing je je hoofd steeds in een bepaalde houding die niet echt goed voor je is. Al dat swipen zet je nek op slot. Met hoofdpijn, stijfheid en pijn tussen de schouderbladen als gevolg. Bewegingsoefeningen onder begeleiding van de fysiotherapeut helpen je van je pijn af en leren je hoe je klachten in de toekomst kan voorkomen.

Acute nekpijn

Nekpijn kan echter ook plotseling ontstaan. Een ongeluk, een val, of een sportblessure kunnen nekpijn veroorzaken met als gevolg een flinke beperking in je bewegingsvrijheid. Uiteraard kun je een ongeluk niet voorzien maar sportmassage en de juiste warming-up kunnen je wel helpen een sportblessure aan je nek te voorkomen.

Whiplash bestaat wel

Een aantal jaren geleden hoorden we veel over de whiplash. Deze aandoening ontstond meestal wanneer iemand van achteren aangereden werd in de auto. De plotselinge spierspanning in je nek gecombineerd met stress noemde men whiplash. We horen dat niet meer zo vaak, maar dat betekent niet dat het niet meer bestaat. Een van de kenmerken van een whiplash is nekpijn.

Nekklachten en stress

Stress blijft een belangrijke factor bij veel aandoeningen. Spanningen veroorzaken de nekklachten meestal niet maar verergeren ze vaak wel. Fysiotherapie of medicatie kunnen die onderliggende oorzaak niet verhelpen. Daarvoor zul je een andere oplossing moeten zoeken. Fysiotherapie kan je wél helpen te ontspannen want ontspanningsoefeningen hebben een positief effect op het leren omgaan met stress. In mijn blog over stress kun je daar meer over lezen.

Slijtage

Bij senioren wordt nekpijn vaak veroorzaakt door artrose of botontkalking. Daarom is het belangrijk om tot op hoge leeftijd goed te blijven bewegen, gezond te eten en eventueel voedingssupplementen te slikken. Want zodra je vanwege de pijn minder gaat bewegen, loop je meer risico op andere gezondheidsklachten. Bewegen hoeft helemaal niet te betekenen dat je work-outs doet in de sportschool of in training gaat voor de halve marathon. Bewegen kun je op je eigen niveau doen, eventueel met begeleiding van een bewegingscoach. Bij ons noemen we dat Fysio&Fit.

3 eenvoudige oefeningen

Massage, beweging, een goede werkplek, ontstressen, het helpt allemaal om je nekklachten op te lossen. Sommige mensen vinden warmte prettig. Ze gebruiken een warmtelamp, een speciale crème of hebben baat bij een speciaal kussen. Ik raad ook iedereen met nekklachten een paar eenvoudige oefeningen aan die je gemakkelijk thuis kunt doen:

• Ga ontspannen zitten of staan. Trek je kin iets in en kijk rustig naar links en dan naar rechts. Draai het hoofd zover als het gaat, zonder dat het pijn doet. Doe dit 5 keer naar beide zijden.
  • Blijf zitten of staan. Trek je kin iets in en buig het linkeroor naar de linkerschouder. Je mag de spieren rechts op spanning voelen komen maar het mag geen pijn doen. Na 10 tellen rustig terug naar het midden, daarna hetzelfde doen naar rechts waarbij de spieren links op spanning komen. Doe dit 3 keer naar beide zijden.
  • Trek nogmaals je kin in en draai je hoofd eerst rustig één rondje rechtsom en daarna linksom. Doe dit maximaal 5 keer maar stop wanneer je duizelig wordt.

Maak een afspraak

Duren de nekklachten langer dan je lief is? Bel naar 06-53355405 of maak online een afspraak. Onze ervaren fysiotherapeuten helpen je van je pijnklachten af. Bovendien zorgen we ervoor dat je in de toekomst minder risico loopt op nieuwe nekklachten.

Handtekening Barbara van Gelderen

Heb je wel eens nekpijn?